De multe ori temele pentru acasă devin un adevărat motiv de tensiune între copii și părinți, care pot avea urmări destul de triste pentru relația dintre ei.
Temele nefăcute sunt un motiv perfect pentru chemarea părinților la școală și par a fi o cale sigură spre un viitor întunecos. Copiii noștri au foarte multe teme pentru acasă, dar care-i rezultatul?
Redacția noastră vă va vorbi astăzi despre motivele pentru care copiii nu trebuie să facă temele, iar părinții să nu-și mai facă griji în zadar.
Care e atitudinea corectă față de temele pentru acasă
Ajutorul părinților la temele pentru acasă nu îmbunătățesc în nici un fel însușirea materiei de către copii și acesta e un fapt dovedit științific. Profesorul Gerald LeTendre din cadrul Universității din Pennsylvania a publicat cercetările sale făcute pe parcursul câtorva decenii în care se dovedește clar inutilitatea temelor pentru acasă în cazul școlarilor.
Pare uimitor, dar în sec. XIX tema pentru acasă era o pedeapsă pentru copiii neascultători. Ce poate fi mai rău decât să-l lași pe copil, care și așa este obosit după ore, fără timpul său liber?
Copilul trebuie neapărat să aibă timp liber de la 2 la 4 ore în care să nu fie impus să facă ceva anume, ci să se ocupe de activitățile care îi plac lui mai mult. Tot felul de ore suplimentare, meditații, afterschool etc. par a aduce rezultate, dar de fapt reprezintă stres și nevroză pentru copil.
Bunăoară în Hong-Kong, Taiwan sau Japonia copiii primesc mai puține teme pentru acasă decât copiii de aceeași vârstă din alte țări. Cu toate acestea elevii din aceste țări dau dovadă de un nivel de studii foarte înalt și cuceresc o mulțime de premii la olimpiadele internaționale.
Unicul argument în sprijinul temelor pentru acasă este ideea că dacă materialul nu este repetat mecanic, copilul nu îl poate însuși. Dar de cum se explică atunci că sistemul de învățământ din Finlanda este unul din cele mai performante din lume.
“Școala e pentru învățătură, casa e pentru odihnă!” – aceasta este politica majorității școlilor din Finlanda. Iar sarcina profesorului este să îi ofere copilului un maxim de cunoștințe în timpul orelor, astfel încât acasă copilul să nu piardă mai mult de 30 de minute pentru o scurtă recapitulare.
Cine are mai multe probleme psihologice: un tocilar cu 10 pe linie sau cel cu cele mai slabe rezultate din clasă? Experiența arată că de fapt copiii care stau ore în șir la temele pentru acasă de dragul unei note mari se pot ciocni cu mari probleme psihologice, printre care stresul, neadaptarea ș.a. Păziți-vă copiii, nu vă fie frică de note mici. Importante sunt cunoștințele și dorința copilului de a cunoaște lucruri noi, nu notele!
Copiii care petrec acasă ore în șir în fața cărților și caietelor de multe ori au probleme cu somnul și cu sănătatea generală. Crescând puțin numărul de ore petrecute la școală și optimizând predarea materiei, întregul program de studii poate fi studiat la ore. Din păcate la noi nu se merge pe această cale.
Din păcate mulți părinți sunt convinși că temele pentru acasă sunt o bază puternică pentru personalitatea copilului, pentru autonomia și disciplina sa. Dar efectul de fapt este invers: volumul excesiv de lucru de multe ori îl face pe copil să deteste școala și în general ideea de a învăța.
Ce părere aveți despre acest subiect? Este totuși bine să încărcăm copiii cu teme pentru acasă sau e mai bine să îi lăsăm să pună în valoare singuri timpul lor liber?
Sursa: Fasingur